Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
591z dziś
6601z ostatnich 7 dni
21102z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Dostawa energii elektrycznej

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Dostawa energii elektrycznej

Data zamieszczenia: 2024-05-09
Dane kontaktowe Zamawiającego: Szpital Lipno Sp. z o. o
ul. Nieszawska 6
87-600 Lipno
powiat: lipnowski
542880414
przetargi@szpitallipno.pl
Województwo: kujawsko-pomorskie
Miasto: Lipno
Wadium: nie wymagane
Nr telefonu: 542880414
Termin składania ofert: 2024-05-17 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
DOSTAWA energii elektrycznej do Szpital Lipno Sp. z o.o. w Lipnie
Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa energii elektrycznej do obiektu Szpital Lipno Sp. z o.o. w Lipnie, w rozumieniu i na podstawie przepisów ustawy Prawo energetyczne, o określonych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardach jakościowych. Szacowana ilość dostawy energii elektrycznej wynosi 1 300 MWh.
2. Wykonawca wykona przedmiot umowy zgodnie z postanowieniami specyfikacji oraz obowiązującymi przepisami i aktami prawnymi w szczególności zgodnie z:
1) ustawą Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. oraz aktami wykonawczymi,
2) innymi aktami prawnymi, rozporządzeniami i ustawami związanych z przedmiotem zamówienia.
3. Określona w ust. 1 ilość zapotrzebowania na energię elektryczną jest ilością szacunkową w celu określenia wartości zamówienia, co nie odzwierciedla realnego bądź deklarowanego wykorzystania energii elektrycznej w czasie trwania umowy. Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmniejszenia lub zwiększenia ilości zamawianej energii elektrycznej, co nie może być podstawą jakichkolwiek roszczeń ze strony Wykonawcy.
4. Sprzedaż energii elektrycznej odbywać się będzie na warunkach określonych przepisami prawa, w tym Prawie energetycznym.
5. Zamawiający posiada dostosowany układ pomiarowo-rozliczeniowy do poboru energii elektrycznej na zasadach TPA.
6. Zamawiający jest przyłączony do sieci dystrybutora Energa-Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku, Ul. Marynarki Polskiej 130, na podstawie umowy na świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Umowa obowiązuje na czas nieoznaczony.
7. Obecnym sprzedawcą rezerwowym energii elektrycznej jest One S.A. z siedzibą w Warszawie.
8. Zamawiający nie ma zawartych umów/aneksów w ramach akcji promocyjnych lojalnościowych, które uniemożliwiają zawarcie nowej umowy sprzedażowej.
9. Zamawiający informuje, że ewentualna procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej będzie przeprowadzana po raz 14-ty.
10. Zamawiający udzieli Wykonawcy wyłonionemu w postępowaniu przetargowym stosownego pełnomocnictwa do zgłoszenia w imieniu Zamawiającego zawartej umowy sprzedaży energii elektrycznej do OSD oraz wykonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia procesu zmiany sprzedawcy u OSD wg wzoru stosowanego przez Wykonawcę, oraz udzieli wszystkich niezbędnych informacji z tym związanych, w tym:
- nazwa i adres firmy;
- opis punktu poboru;
- adres punktu poboru (miejscowość, ulica, numer lokalu, kod, gmina);
- grupa taryfowa (obecna i nowa);
- moc umowna;
- planowane roczne zużycie energii;
- numer licznika;
- Operator Systemu Dystrybucyjnego;
- nazwa dotychczasowego Sprzedawcy
- numer aktualnie obowiązującej umowy
- data zawarcia oraz okres wypowiedzenia dotychczasowej umowy
- numer ewidencyjny PPE.
11. Termin rozliczenia za zużycie energii elektrycznej powinien być zgodny z terminem rozliczenia za usługę dystrybucji energii elektrycznej.
12. Okres rozliczeniowy dla poszczególnych PPE wynosi 1 miesiąc, od 1-go do ostatniego dnia miesiąca.
13. Zamawiający oczekuje, że OSD będzie pozyskiwał i przekazywał (tak jak dotychczas) do sprzedawcy energii elektrycznej dane pomiarowo-rozliczeniowe dla punktów poboru.
14. Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do uzyskania wszelkich niezbędnych informacji, które mogą być konieczne do przygotowania oferty oraz zawarcia umowy.
15. Dostawy energii elektrycznej realizowane będą przez okres 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
16. Umowa wejdzie w życie w zakresie każdego punktu poboru z dniem 01.07.2024r., lecz rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej nastąpi nie wcześniej niż z dniem pozytywnie przeprowadzonym procesie zmiany Wykonawcy i nie wcześniej niż z dniem skutecznego rozwiązania dotychczasowej umowy sprzedaży energii elektrycznej z poprzednim Wykonawcą.
17. Parametry techniczne sieci:
Zasilanie obiektu odbywa się poprzez:
Linia nr 1: napowietrzno-kablowa GPZ Lipno o napięciu 15kV na przekładnikach prądowych w polu nr 3 od strony zasilania.
Linia nr 2: napowietrzno-kablowa ze stacji ,,Lipno Sierakowskiego" o napięciu 15kV na przekładnikach prądowych w polu nr 3 od strony zasilania.
Moc przyłączeniowa 380 kW.
Moc umowna 380 kW.
Współczynnik mocy .
Zabezpieczenie przelicznikowe 20 A.
Układ pomiarowo-rozliczeniowy, składa się z:
o Przekładników prądowych 20/5 A/A,
o Przekładników napięciowych 15/0,1 kV/kV,
o Licznika energii czynnej ze wskaźnikiem mocy maksymalnej - trójstrefowy,
o Licznika energii biernej indukcyjnej-trójstrefowej,
o Licznika energii biernej pojemnościowego,
o Sumatora energii czynnej, biernej, mocy pobranej, zainstalowany w stacji transformatorowej, stanowiący własność odbiorcy.
Na napięciu zasilania zainstalowane są 2 transformatory o mocy 630kVA i przekładni 15/04.
Zainstalowane są również urządzenia prądotwórcze:
o ZGI-165CAS o napięciu 0,4kV i mocy 165 kVA,
o ZGI-500CAS o napięciu 0,4kV i mocy 500 kVA.
Schemat jednokreskowy stacji stanowi integralna cześć SWZ (załącznik nr 2).
Grupa przyłączeniowa III.

CPV: 09300000-2

Dokument nr: 2024/BZP 00315962, ZP.372.14.2024

Otwarcie ofert: Termin otwarcia ofert: 2024-05-17 10:00

Specyfikacja:
SEKCJA III - UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b865d893-0b86-11ef-bfd2-32fa350b5bfc
3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie.
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak.
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b865d893-0b86-11ef-bfd2-32fa350b5bfc
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: https://ezamowienia.gov.pl/ oraz SWZ Rozdział X i XI
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie.
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Informacje zawarte w SWZ
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Informacje zawarte w SWZ

Składanie ofert:
TERMIN SKŁADANIA ofert: 2024-05-17 09:55
Miejsce składania ofert: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b865d893-0b86-11ef-bfd2-32fa350b5bfc

Miejsce i termin realizacji:
Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące

Wymagania:
SEKCJA IV - PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.372.14.2024
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa energii elektrycznej do obiektu Szpital Lipno Sp. z o.o. w Lipnie, w rozumieniu i na podstawie przepisów ustawy Prawo energetyczne, o określonych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardach jakościowych. Szacowana ilość dostawy energii elektrycznej wynosi 1 300 MWh.
2. Wykonawca wykona przedmiot umowy zgodnie z postanowieniami specyfikacji oraz obowiązującymi przepisami i aktami prawnymi w szczególności zgodnie z:
1) ustawą Prawo energetyczne z 10 kwietnia 1997 r. oraz aktami wykonawczymi,
2) innymi aktami prawnymi, rozporządzeniami i ustawami związanych z przedmiotem zamówienia.
3. Określona w ust. 1 ilość zapotrzebowania na energię elektryczną jest ilością szacunkową w celu określenia wartości zamówienia, co nie odzwierciedla realnego bądź deklarowanego wykorzystania energii elektrycznej w czasie trwania umowy. Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmniejszenia lub zwiększenia ilości zamawianej energii elektrycznej, co nie może być podstawą jakichkolwiek roszczeń ze strony Wykonawcy.
4. Sprzedaż energii elektrycznej odbywać się będzie na warunkach określonych przepisami prawa, w tym Prawie energetycznym.
5. Zamawiający posiada dostosowany układ pomiarowo-rozliczeniowy do poboru energii elektrycznej na zasadach TPA.
6. Zamawiający jest przyłączony do sieci dystrybutora Energa-Operator S.A. z siedzibą w Gdańsku, ul. Marynarki Polskiej 130, na podstawie umowy na świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Umowa obowiązuje na czas nieoznaczony.
7. Obecnym sprzedawcą rezerwowym energii elektrycznej jest One S.A. z siedzibą w Warszawie.
8. Zamawiający nie ma zawartych umów/aneksów w ramach akcji promocyjnych lojalnościowych, które uniemożliwiają zawarcie nowej umowy sprzedażowej.
9. Zamawiający informuje, że ewentualna procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej będzie przeprowadzana po raz 14-ty.
10. Zamawiający udzieli Wykonawcy wyłonionemu w postępowaniu przetargowym stosownego pełnomocnictwa do zgłoszenia w imieniu Zamawiającego zawartej umowy sprzedaży energii elektrycznej do OSD oraz wykonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia procesu zmiany sprzedawcy u OSD wg wzoru stosowanego przez Wykonawcę, oraz udzieli wszystkich niezbędnych informacji z tym związanych, w tym:
- nazwa i adres firmy;
- opis punktu poboru;
- adres punktu poboru (miejscowość, ulica, numer lokalu, kod, gmina);
- grupa taryfowa (obecna i nowa);
- moc umowna;
- planowane roczne zużycie energii;
- numer licznika;
- Operator Systemu Dystrybucyjnego;
- nazwa dotychczasowego Sprzedawcy
- numer aktualnie obowiązującej umowy
- data zawarcia oraz okres wypowiedzenia dotychczasowej umowy
- numer ewidencyjny PPE.
11. Termin rozliczenia za zużycie energii elektrycznej powinien być zgodny z terminem rozliczenia za usługę dystrybucji energii elektrycznej.
12. Okres rozliczeniowy dla poszczególnych PPE wynosi 1 miesiąc, od 1-go do ostatniego dnia miesiąca.
13. Zamawiający oczekuje, że OSD będzie pozyskiwał i przekazywał (tak jak dotychczas) do sprzedawcy energii elektrycznej dane pomiarowo-rozliczeniowe dla punktów poboru.
14. Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do uzyskania wszelkich niezbędnych informacji, które mogą być konieczne do przygotowania oferty oraz zawarcia umowy.
15. Dostawy energii elektrycznej realizowane będą przez okres 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
16. Umowa wejdzie w życie w zakresie każdego punktu poboru z dniem 01.07.2024r., lecz rozpoczęcie sprzedaży energii elektrycznej nastąpi nie wcześniej niż z dniem pozytywnie przeprowadzonym procesie zmiany Wykonawcy i nie wcześniej niż z dniem skutecznego rozwiązania dotychczasowej umowy sprzedaży energii elektrycznej z poprzednim Wykonawcą.
17. Parametry techniczne sieci:
Zasilanie obiektu odbywa się poprzez:
Linia nr 1: napowietrzno-kablowa GPZ Lipno o napięciu 15kV na przekładnikach prądowych w polu nr 3 od strony zasilania.
Linia nr 2: napowietrzno-kablowa ze stacji ,,Lipno Sierakowskiego" o napięciu 15kV na przekładnikach prądowych w polu nr 3 od strony zasilania.
Moc przyłączeniowa 380 kW.
Moc umowna 380 kW.
Współczynnik mocy .
Zabezpieczenie przelicznikowe 20 A.
Układ pomiarowo-rozliczeniowy, składa się z:
o Przekładników prądowych 20/5 A/A,
o Przekładników napięciowych 15/0,1 kV/kV,
o Licznika energii czynnej ze wskaźnikiem mocy maksymalnej - trójstrefowy,
o Licznika energii biernej indukcyjnej-trójstrefowej,
o Licznika energii biernej pojemnościowego,
o Sumatora energii czynnej, biernej, mocy pobranej, zainstalowany w stacji transformatorowej, stanowiący własność odbiorcy.
Na napięciu zasilania zainstalowane są 2 transformatory o mocy 630kVA i przekładni 15/04.
Zainstalowane są również urządzenia prądotwórcze:
o ZGI-165CAS o napięciu 0,4kV i mocy 165 kVA,
o ZGI-500CAS o napięciu 0,4kV i mocy 500 kVA.
Schemat jednokreskowy stacji stanowi integralna cześć SWZ (załącznik nr 2).
Grupa przyłączeniowa III.
4.2.6.) Główny kod CPV: 09300000-2 - Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Tak
4.2.12.) Opis wznowienia
Zamówienie zostanie wznowione w II kwartale 2025 r.
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące:
b) uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów - Zamawiający uzna warunek za spełniony w sytuacji, gdy Wykonawca wykaże się posiadaniem:
1) dokumentu potwierdzającego, że obrót energią elektryczną, będący przedmiotem oferty jest prowadzony w trybie i na zasadach przewidzianych w aktualnych i powszechnie obowiązujących przepisach prawnych tj. koncesja na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki;.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1) W celu potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów, Zamawiający żąda:
a) dokumentu potwierdzającego, że obrót energią elektryczną, będący przedmiotem oferty jest prowadzony w trybie i na zasadach przewidzianych w aktualnych i powszechnie obowiązujących przepisach prawnych tj. koncesja na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
1. FORMULARZ OFERTY wypełniony i sporządzony z wykorzystaniem wzoru stanowiącego Załącznik Nr 1 do SWZ zawierający w szczególności: cenę ofertową brutto, zobowiązanie dotyczące terminu realizacji zamówienia i warunków płatności, oświadczenie o okresie związania ofertą oraz o akceptacji wszystkich postanowień SWZ i wzoru umowy, który winien być złożony w formie oryginału podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. OŚWIADCZENIE do oferty Wykonawca dołącza oświadczenie sporządzone z wykorzystaniem wzoru stanowiącego Załącznik Nr 3 do SWZ o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w zakresie wskazanym przez zamawiającego. Oświadczenie stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu, odpowiednio na dzień składania ofert. Oświadczenie winno być złożone w formie oryginału podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez Wykonawców, oświadczenie, składa każdy z Wykonawców. Oświadczenia te potwierdzają brak podstaw wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu w zakresie, w jakim każdy z wykonawców wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Wykonawca, w przypadku polegania na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, przedstawia, wraz z oświadczeniem, o którym mowa w pkt. 3, także oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby, potwierdzające brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz odpowiednio spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie, w jakim Wykonawca powołuje się na jego zasoby.
3. PEŁNOMOCNICTWO do reprezentowania Wykonawcy lub Wykonawców w przypadku, gdy:
1) ofertę podpisuje inna osoba niż Wykonawca;
2) ofertę składają Wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego. Treść pełnomocnictwa winna wskazywać pełnomocnika oraz w potwierdzać jego umocowanie do reprezentowania Wykonawców w postępowaniu lub do reprezentowania Wykonawców w postępowaniu i zawarcia w ich imieniu umowy - dla ważności pełnomocnictwa wymaga się podpisu prawnie upoważnionych przedstawicieli każdego z Wykonawców. Wszelka korespondencja będzie prowadzona wyłącznie z pełnomocnikiem.
4. ZOBOWIĄZANIE PODMIOTU TRZECIEGO, w przypadku, gdy Wykonawca, polega na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji danego zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Informacje zawarte w SWZ
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Szczegółowe informacje zawarte zostały w projekcie umowy, który stanowi załącznik do SWZ.
7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Nie

Uwagi:
Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
Termin związania ofertą: 30 dni

Podobne przetargi

© eurobudowa.pl 2004-2024

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.