Infolinia: 58 732-70-70 info@eurobudowa.pl
JEDYNA W POLSCE
PLATFORMA
PRZETARGÓW I ZLECEŃ
WYSPECJALIZOWANA
W BRANŻY BUDOWLANEJ
Codziennie nowe
ogłoszenia
Raporty e-mail
Intuicyjny
panel klienta
Płatności on-line
Aplikacja mobilna

Wyszukiwanie przetargów

..pokażukryj podkategorie
Wyszukiwanie szczegółowe
Liczba ogłoszeń
5642z ostatnich 7 dni
23056z ostatnich 30 dni

Najczęściej czytane (dziś)

Przetargi z kategorii

Przetargi z województw:

Aplikacja mobilna

Wykonanie audytu energetycznego budynków

Typ ogłoszenia: przetarg
Przedmiot:

Wykonanie audytu energetycznego budynków

Data zamieszczenia: 2025-02-17
Dane kontaktowe Zamawiającego: Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy - Jabłonce
ul. Szlachtowska 75b
34-460 Szczawnica
powiat: nowotarski
tel. 18 262 27 80, fax 18 262 27 80, 607 404 859
zamowienia@ckiw-szczawnica.ohp.pl
Województwo: małopolskie
Miasto: Szczawnica
Wadium: ---
Nr telefonu: tel. 18 262 27 80, f
Termin składania ofert: 2025-02-21 OGŁOSZENIE JEST JUŻ NIEAKTUALNE
wykonanie audytu energetycznego budynków (3 sztuki) Centrum Kształcenia i Wychowania OHP
w Szczawnicy - Jabłonce.
3. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
3.1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie audytu energetycznego, osobno dla każdego z
wymienionych poniżej budynków Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy -
Jabłonce:
A. Budynek starego internatu w Szczawnicy, adres: Ul. Szlachtowska 75b, 34-460
Szczawnica,
B. Budynek nowego internatu w Szczawnicy, adres: Ul. Szlachtowska 75b, 34-460
Szczawnica,
C. Budynek filii w Jabłonce, adres: Ul. Sobieskiego 78, 34-480 Jabłonka.
3.2. Skrócona charakterystyka budynków których dotyczy audyt energetyczny będący
przedmiotem zamówienia:
A. Stary internat w Szczawnicy:
? Rok budowy:
1986
? Rok adaptacji do aktualnego sposobu użytkowania:
1998
? Powierzchnia zabudowy
435,60 m2
? Powierzchnia użytkowa
1 166,20 m2
? Kubatura brutto
4 635,40 m3
? Wysokość budynku
ok. 10,70 m
? Liczba kondygnacji nadziemnych
3
Posadowienie: ława żelbetowa wylewana na mokro. Ściany zewnętrzne: przyziemie - cegła pełna,
beton i wełna mineralna; część nadziemna - cegła max ocieplenie styropianem. Ściany
wewnętrzne: cegła pełna 25 cm, działowe cegła pełna 12 cm. Stropy DZ-3. Dach z więźbą
drewnianą, pokrycie blachą. Stolarka okienna i drzwiowa PCV, w części drewniana. Zaopatrzenie w
co i cwu ze wspólnej kotłowni znajdującej się poza budynkiem, 2 kotły na paliwo gazowe o łącznej
mocy 690 kW. Instalacja wentylacyjna.
B. Nowy internat w Szczawnicy:
? Rok budowy:
2008
? Powierzchnia zabudowy
999,20 m2
? Powierzchnia użytkowa
3 185,30 m2
? Kubatura brutto
12 464,00 m3
? Wysokość budynku
ok. 12,80 m
? Liczba kondygnacji nadziemnych
3
Posadowienie budynku na płycie żelbetowej. Ściany zewnętrzne max 29 cm ocieplane styropianem
gr. 10 cm. Ściany wewnętrzne max 25 cm. Ściany działowe - cegła pełna 12 cm. Stropy żelbetowe
wylewne. Dach dwuspadowy pokryty blachą, więźba drewniana. Instalacje co i cwu zasilane z
kotłowni zasilanej gazem ziemnym, łączna moc kotłów 350 kW. Instalacja wentylacyjna. Stolarka
okienna z PCV.
C. Budynek filii w Jabłonce:
? Rok budowy:
1974
? Rok adaptacji do aktualnego sposobu użytkowania:
2004
? Powierzchnia zabudowy
665,53 m2
? Powierzchnia użytkowa
1721,65 m2
? Kubatura brutto
7247,62 m3
? Liczba kondygnacji nadziemnych
3
Posadowienie: ławy fundamentowe gr 24 cm z bet. B15. Posadzki na gruncie z chudego betonu
B10 gr. 12 cm. Ściany zewnętrzne z bloczków PGS 24 cm, izolacja styropianem M20 gr 8 cm. Ściany
działowe wewnętrzne z bloczków PGS gr. 12 cm. Dach z więźbą drewnianą, pokryty blachą
dachówkopodobną. Zaopatrzenie w co i cwu z centralnej kotłowni zasilanej olejem opałowym.
Instalacja wentylacyjna. Stolarka okienna PCV.
3.3. Audyt energetyczny musi uwzględniać wytyczne określone we właściwych przepisach prawa,
w tym w szczególności w następujących :
a) Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu
remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. z 2009 nr 43 poz. 346 ze zm.),
b) Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej
oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1220).
c) Ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U.
z 2024 poz. 101).
d) Ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. 2024 r poz.1047
ze zm.).
e) Ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. 2024 r. poz. 266 ze
zm.).
f) Ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.
U. z 2024 r. poz. 1446).
g) Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie
szczegółowego sposobu weryfikacji audytu energetycznego i części audytu
remontowego oraz szczegółowych warunków, jakie powinny spełniać podmioty,
którym Bank Gospodarstwa Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji audytów
(Dz. U. Nr 43 poz. 347 ze zm.).
h) Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r., w sprawie
metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku
oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 376 ze zm.).
i) Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.
U. z 2019 poz. 1065 ze zm.)
3.4. Audyt energetyczny musi być wykonany, w zakresie treści, jak i formy, w sposób
umożliwiający
Zamawiającemu
aplikowanie
o
dofinansowanie
przedsięwzięć
termomodernizacyjnych, w procesie zmniejszania zużycia energii, określać zakres i parametry
techniczne oraz ekonomiczne przedsięwzięcia modernizacyjnego, ze wskazaniem wariantu
rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia jego kosztów, oszczędności
energii oraz pod względem oceny kryterium dofinasowania.
3.5. Wykonawca oświadcza, iż przedłożony audyt poszczególnych budynków będzie kompletny z
punktu widzenia celu, któremu ma służyć.
3.6. W celu realizacji przedmiotu zamówienia Wykonawca zobowiązany jest do dokonania
niezbędnych oględzin budynków, pomiarów itp. na miejscu.
3.7. Audyt energetyczny budynku składa się, co najmniej, z następujących części:
3.6.1.strony tytułowej, sporządzonej zgodnie ze wzorem podanym w tabeli 1 części 1
załącznika nr 1 do rozporządzenia;
3.6.2.karty audytu energetycznego budynku, obejmującej dane ogólne budynku, jego
parametry energetyczne oraz zestawienie wyników audytu, sporządzonej zgodnie ze
wzorem określonym w tabeli 2 części 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
3.6.3.wykazu dokumentów i danych źródłowych, z których korzystał audytor, oraz
wyszczególnienia wytycznych i uwag inwestora, stanowiących ograniczenia zakresu
możliwych ulepszeń, w tym w szczególności określenia wielkości środków własnych
inwestora przeznaczonych na pokrycie kosztów przedsięwzięcia termomodernizacyjnego
oraz kwoty kredytu możliwego do zaciągnięcia przez inwestora;
3.6.4.inwentaryzacji techniczno-budowlanej budynku, zawierającej:
a) ogólne dane techniczne, w tym w szczególności opis konstrukcji i technologii,
nazwę systemu, niezbędne wskaźniki powierzchniowe i kubaturowe, średnią
wysokość kondygnacji, współczynnik kształtu,
b) co najmniej uproszczoną dokumentację techniczną, w tym rzuty poziome z
zaznaczeniem układu przerw dylatacyjnych oraz stron świata,
c) opis techniczny podstawowych elementów budynku, w tym w szczególności
ścian zewnętrznych, dachu, stropów, ścian piwnic, okien oraz przegród szklanych
i przezroczystych, drzwi,
d) charakterystykę energetyczną budynku, dane dotyczące takich parametrów jak
ilość mocy cieplnej zamówionej, zapotrzebowanie na ciepło, zużycie energii,
wysokość taryf i opłat,
e) charakterystykę systemu grzewczego, w tym w szczególności sprawności
składowe systemu grzewczego, typ instalacji, parametry pracy, rodzaje
grzejników, a dla budynków, w których po roku 1984 przeprowadzono
modernizację systemu grzewczego - opis tej modernizacji,
f) charakterystykę instalacji ciepłej wody użytkowej, w tym w szczególności rodzaj
instalacji, opomiarowanie, izolację pionów,
g) charakterystykę węzła cieplnego lub kotłowni znajdującej się w budynku,
h) charakterystykę systemu wentylacji, w tym w szczególności rodzaj i typ
wentylacji,
i) charakterystykę instalacji gazowej oraz instalacji przewodów kominowych, w
przypadku gdy mają one wpływ na ulepszenie lub przedsięwzięcie
termomodernizacyjne,
j) charakterystykę instalacji elektrycznej, w przypadku gdy ma ona wpływ na
ulepszenie lub przedsięwzięcie termomodernizacyjne;
3.6.5.oceny stanu technicznego budynku w zakresie istotnym dla wskazania właściwych
ulepszeń i przedsięwzięć termomodernizacyjnych;
3.6.6.zestawienia wskazanych rodzajów ulepszeń oraz przedsięwzięć wykonanych zgodnie z
algorytmem oceny opłacalności i poddanych optymalizacji;
3.6.7.dokumentacji wykonania kolejnych kroków optymalizacyjnych algorytmu oceny
opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i wyboru optymalnego warian
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, wraz z kosztorysami sporządzonymi według
metody kalkulacji uproszczonej określonej w przepisach odrębnych;
3.6.8.opisu technicznego, niezbędnych szkiców i przedmiaru robót optymalnego wariantu
przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przewidzianego do realizacji.
3.8. Wykonawca dostarczy Zamawiającemu Audyt energetyczny dla każdego poszczególnego
budynku w wersji papierowej 4 egzemplarze oraz w wersji elektronicznej, w postaci pliku .pdf
oraz wersji edytowalnej, która zostanie przesłana na adres e-mail wskazany przez
Zamawiającego/ link do wirtualnej przestrzeni dyskowej umożliwiającej darmowe pobranie.
3.14. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi wzór umowy oraz niniejsze zapytanie
ofertowe.

CPV: 71314300-5

Dokument nr: CSZC.BOZ.273.08.2025

Składanie ofert:
7. TERMIN SKŁADANIA OFERTY
7.1. TERMIN SKŁADANIA ofert: Oferty należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 21 lutego
2025 roku do godz. 10:00.
7.2. Ofertę należy przesłać na adres e-mail: zamowienia@ckiw-szczawnica.ohp.pl

Miejsce i termin realizacji:
3.10. Miejsce realizacji przedmiotu zamówienia:
a) Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy - Jabłonce, Ul. Szlachtowska
75B, 34-460 Szczawnica,
b) Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Szczawnicy-Jabłonce filia w Jabłonce,
ul. Sobieskiego 78, 34-480 Jabłonka.
4. TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA
Przedmiot zamówienia należy zrealizować w całości w terminie: do 60 dni od daty podpisania
umowy,

Wymagania:
1. TRYB POSTĘPOWANIA
1.1. Niniejsze postępowanie prowadzone jest bez zastosowania przepisów ustawy PZP z dnia
11 września 2019 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.).
1.2. W sprawach nieunormowanych w mniejszym postępowaniu, stosuje się przepisy ustawy z dnia
23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061).
1.3. Niniejsze postepowanie nie stanowi oferty w myśl art. 66 Kodeksu Cywilnego.
3.11. Zamawiający wymaga od Wykonawcy udzielenia gwarancji jakości oraz rękojmi za wady na
roboty budowlane na okres 12 miesięcy, licząc od dnia następnego od dnia podpisania
protokołu końcowego odbioru robót budowlanych.
3.12. Zamawiający nie dopuszcza do składania ofert częściowych i/ lub wariantowych.
3.13. Zamawiający nie dopuszcza do składania ofert wariantowych.
3.15. Zamawiający przewiduje możliwość przeprowadzenia przez Wykonawcę wizji lokalnej.
3.16. Wizję lokalną można przeprowadzić w dni robocze w godzinach od 8:00 do 15:00 po
wcześniejszym uzgodnieniu terminu z przedstawicielem Zamawiającego, nr telefonu: 18
26 227 80.
5. SPOSÓB OBLICZANIA CENY
5.1. Cena ofertowa określona w formularzu oferty stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego
zapytania jest ceną ryczałtową.
5.2. Przez cenę ryczałtową należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust.1 pkt 1 i ust. 2 ustawy
z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.
168).
5.3. Jeżeli w zapytaniu zostanie złożona oferta, której wybór prowadziłby do powstania
u Zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) Zamawiający doliczy do
przedstawionej w ofercie ceny kwotę podatku od towarów i usług, którą miałby obowiązek
rozliczyć.
5.4. Cena oferowana musi obejmować wszystkie koszty niezbędne do realizacji zamówienia
wynikające z opisu przedmiotu zamówienia i załączonych dokumentów.
5.5. W cenie oferty należy uwzględnić wszystkie koszty niezbędne do wykonania przedmiot
zamówienia.
5.6. Zamawiający nie dopuszcza do prowadzenia rozliczeń w walutach obcych, cena oferowana
musi być wyrażona w złotych.
5.7. Cenę ofertową należy określić z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (do pełnych
groszy).
5.8. Wykonawca otrzyma wynagrodzenie, zgodnie ze złożoną ofertą.
6. KRYTERIA WYBORU NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY
6.1. Zamawiający dokona oceny ofert, za pomocą systemu punktowego według następującego
kryterium:
Cena - 100 pkt
Maksymalną liczbę punktów (100 pkt) w kryterium cena otrzyma oferta Wykonawcy, który
zaoferuje najniższą cenę brutto, natomiast pozostałe oferty otrzymają odpowiednio mniejszą
liczbę punktów zgodnie z poniższym wzorem:
?? =
??
? 100 ???
???
gdzie:
PC - liczba punktów przyznanych ofercie wykonawcy za cenę(zaokrąglona do dwóch miejsc po
przecinku),
CN - najniższa zaoferowana cena,
COB- cena zaoferowana w ofercie badanej.
6.2. Za najkorzystniejszą ofertę zostanie uznana oferta, która uzyska największą ilość punktów.
Oferta złożona po terminie nie będzie rozpatrywana.
7.3. Zaleca się aby Wykonawca potwierdził otrzymanie oferty przez Zamawiającego pod numerem
telefon: 18 262 27 80 lub 444-07-04 w godzinach pracy Centrum, tj. od 7:45 do 15:45.
7.4. Termin związania z ofertą - 10 dni od upływu terminu składania ofert.
8. OPIS SPOSÓB PRZYGOTOWANIA OFERT ORAZ WYKAZ WYMAGANYCH DOKUMENTÓW
8.1. Wykonawca może złożyć tylko 1 ofertę.
8.2. Ofertę należy złożyć w języku polskim, pod rygorem nieważności, w formie skanu, w formie
elektronicznej (opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub w postaci
elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub elektronicznym podpisem osobistym przez
osoby upoważnione do reprezentowania Wykonawcy i składania oświadczeń woli w imieniu
Wykonawcy.
8.3. Oferta musi zawierać uzupełniony formularz ofertowy wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1
do niniejszego zapytania.
8.4. Wszystkie pozycje w ofercie należy wypełnić.
8.5. Zamawiający nie dopuszcza możliwości złożenia oferty wariantowej.
9. POZOSTAŁE WARUNKI
9.1. Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania bez podania przyczyny
unieważnienia.
9.2. Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania jeśli środki publiczne,
które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, nie zostaną mu
przyznane.
9.3. Zamawiający może zakończyć postępowanie bez wybrania najkorzystniejszej oferty, gdyż
żadna ze złożonych ofert nie odpowiada warunkom zamówienia.
9.4. W celu zapewnienia porównywalności wszystkich ofert Zamawiający zastrzega sobie prawo do
skontaktowania się z właściwymi oferentami w celu uzupełnienia lub doprecyzowania ofert.
9.5. W toku badania i oceny ofert Zamawiający może żądać od oferentów dodatkowych wyjaśnień
dotyczących złożonych ofert.
9.6. Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany warunków niniejszego zapytania ofertowego
przed upływem termin składania ofert. W przypadku wprowadzenia ewentualnych zamian
zostaną one zamieszczone na stronie internetowej i będą wiążące przy składaniu ofert.
9.7. Zamawiający zastrzega sobie możliwość poprawy oczywistych omyłek rachunkowych
w złożonych ofertach.
9.8. W przypadku gdy Wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza będzie
uchylał się od realizacji zamówienia, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą
z pośród pozostałych ofert bez ponownego ich badania i oceny.
9.9. Z postępowania zostaną wyłączone podmioty o których mowa w stawie z dnia 13 kwietnia
2022 roku o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na
Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 507).

Uwagi:
2. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Informacja o ochronie danych osobowych w celu związanym z postępowaniem o udzielenie
zamówienia publicznego o wartości netto niższej niż 130 000 zł:
Realizując obowiązek informacyjny określony w art. 13 ust.1 i ust 2 Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119
z 04.05.2016, str. 1), zwanego dalej ,,RODO" Administrator danych przekazuje następujące informację:
1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Dyrektor Centrum Kształcenia i Wychowania
Ochotniczych Hufców Pracy w Szczawnicy - Jabłonce.
Siedziba i dane kontaktowe Administratora danych: ul. Szlachtowska 75b, 34-460 Szczawnica,
e-mail: sekretariat@ckiw-szczawnica.ohp.pl, tel. 18 262 27 80.
2. W sprawach związanych z ochroną danych osobowych mogą się Państwo kontaktować
z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem email: iod@ckiw-szczawnica.ohp.pl lub listownie
na adres administratora.
3. Państwa dane osobowe przetwarzamy w celu związanym z postępowaniem o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonym w trybie zapytania ofertowego na podstawie
wewnętrznego regulaminu z dn. 8 kwietnia 2021 roku nr 7/2021 Dyrektora OHP w sprawie
szczegółowych zadań i organizacji OHP na podstawie art. 6 ust.1 lit. c) RODO. Dane dotyczące
wyroków skazujących i czynów zabronionych opisane w art. 10 RODO na podstawie art. 274
ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
4. Dane osobowe będą udostępniane podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa
a odbiorcą danych będą podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu administratora,
z którymi mamy zawarte umowy, np. np. hosting usług, serwis urządzeń, oprogramowanie
księgowe. Osobom lub podmiotom zostanie udostępniona dokumentacja postępowania
zgodnie z art. 18 oraz art. 74 ustawy PZP, a także art. 6 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej.
5. Państwa dane osobowe będą przechowywane zgodnie z Zarządzeniem Komendanta Głównego
Ochotniczych Hufców Pracy nr KG.BAD.021.25.2016 z dn. 02.11.2016 r. w sprawie
wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt, instrukcji
w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.
6. Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo żądania ich sprostowania,
usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz sprzeciwu na zasadach
i przypadkach przewidzianych w przepisach RODO (w szczególności art.15-21 RODO).
7. Osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego,
którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
8. Podanie Państwa danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Są Państwo zobowiązani do
ich podania a konsekwencją niepodania będzie brak możliwości wzięcia udziału
w postępowaniu.
9. Państwa dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Kontakt:
9.10. Osobą uprawnioną do kontaktów z Wykonawcami w sprawach proceduralnych jest: Michał
Jabłoński, tel. 18 262 27 80, 607 404 859.

© eurobudowa.pl 2004-2025

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Szczegóły w Polityce Prywatności.